Meer dan een derde van de prominente webwinkels in Nederland schiet tekort in het toegankelijk maken van hun contactinformatie voor klanten, zo stelt de Consumentenbond. Volgens de organisatie betekent dit een overtreding van de gestelde regels. Zo was er geen klantentelefoonnummer te vinden voor Amazon, eBay, en Shein, of waren de gegevens enkel via een chatbot toegankelijk.
Vanaf mei vorig jaar is het voor bedrijven verplicht om een telefoonnummer en e-mailadres voor klanten op een logische en gemakkelijk vindbare plek op hun website te plaatsen. Echter, de Consumentenbond merkt op dat webshops deze contactgegevens vaak in de algemene voorwaarden verstoppen. Dit wordt niet als een logische plek beschouwd, en daarom mogen contactgegevens daar niet geplaatst worden, zegt de bond.
Voor dit onderzoek nam de Consumentenbond de honderd grootste webshops in Nederland onder de loep. Bijna de helft daarvan heeft helemaal geen e-mailadres op de website staan, alleen een telefoonnummer. Sommige internationale webwinkels die in Nederland actief zijn, vermelden wel een telefoonnummer, soms een buitenlands nummer, maar beantwoorden die volgens de Consumentenbond niet.
Consumenten moeten zonder problemen een webshop kunnen bereiken als zij dit wensen, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak nemen ze de makkelijke weg met contactformulieren of chatbots. Maar dat volstaat niet.” Enkele bedrijven die geen e-mailadres op hun website vermelden, hebben deze erop gezet nadat de bond om opheldering had gevraagd, aldus de Consumentenbond.
Meest recente update: oktober 25, 2023 by Kaj